Tijdens de coronacrisis hadden horecaondernemingen het zwaar. Gelukkig kunnen we sinds afgelopen jaar weer volop genieten van een hapje of drankje op het terras. Er komen dan ook steeds meer concurrenten bij in de horecabranche. Heb jij een eigen horecaonderneming? In dat geval is het goed om te blijven brainstormen over hoe je jouw bedrijf kunt innoveren. Er zijn verschillende innovatieve manieren waarop je meer klanten kunt trekken. Deze blog bespreekt er een paar. 

Speciale avonden

Wil je je klantenbestand vergroten en zorgen dat bestaande klanten vaker terugkomen? Begin dan met speciale avonden. Dit zijn avonden waarop je een specifiek deel van je doelgroep aanspreekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan studentenavonden waarop je deals aanbiedt voor biertjes en borrelhapjes. Meerdere horecaondernemingen zijn je voorgegaan wat betreft studentenavonden, en met succes. Richt jij je op een andere doelgroep? Verzin dan andere soorten speciale avonden. Ben je bijvoorbeeld de eigenaar van een jazz café, dan zou een open-mic avond met cocktail deals een fantastisch idee zijn. Wat voor avonden voor jou meer klanten en zo verdiensten zullen opleveren, hangt helemaal af van de doelgroep. 

Ambassadeursprogramma

Je wilt natuurlijk op een innovatieve manier naamsbekendheid werven. Normaalgesproken steek je tijd en geld in marketinguitingen, maar hoe zou het zijn als dit gratis voor je geregeld wordt? Dat kan je realiseren door een ambassadeursprogramma op te zetten. Het idee is dat bestaande klanten positieve mond-tot-mond reclame voeren, zowel binnen hun eigen vriendenkringen als via hun social media. Voor al hun inspanningen die jouw onderneming meer klanten opleveren, kunnen de ambassadeurs punten sparen. Met deze punten kunnen ambassadeurs vervolgens kortingen krijgen of misschien zelf een gratis maaltijd. Het is maar net hoe je het ambassadeursprogramma opzet. Het grote voordeel is dat je marketinguitingen uithanden geeft aan je klanten. Dit betekent dat je weinig tijd en geld kwijt bent om op deze manier naamsbekendheid te werven. 

Alles net 1% beter

Innovatie hoeft niet drastisch te zijn. Het kan ook zijn dat je bepaalde (bestaande) processen innoveert. Wat nou als je alles 1% beter gaat doen? Als je op het gebied van hygiëne, service en kwaliteit van eten net iets beter presteert, kan dit zorgen voor een grote algemene vooruitgang. Koop poetsrollen om sanitaire ruimtes extra schoon te houden, geef personeel net wat meer training en verras de chefs met een masterclass. Er zijn ontzettend veel manieren waarop je alles net wat beter kunt doen en zo je zaak kunt innoveren. 

Geef een reactie